Het isoleren van een bus is lastiger dan een huis. Het belangrijkste verschil is dat een bus waterdicht en dampdicht is. Vocht dat tegen een koude wand condenseert gaat niet meer zomaar weg, het wordt nergens door geabsorbeerd en ook ventilatie met buitenlucht is zo goed als onmogelijk. Vergelijk maar met dubbelglas waar vocht tussen de ruiten is gekomen. De aangebrachte isolatie moet dus zo dampdicht mogelijk aangebracht worden.
Een ander probleem zijn de haast niet te vermijden koudebruggen, de ramen en de raamspijlen.
Een vaak onderschat fenomeen is dat isolatie slechts een warmte-weerstand is, de warmte/kou overdracht wordt afgeknepen en vertraagd . Warmte gaat altijd naar een koudere plek, bij isolatie tegen kou maakt het allemaal niet veel uit, de warmte gaat toch allemaal naar buiten. Bij isoleren tegen warmte wordt het anders en krijg je in de zomer een probleem. De hitte van van overdag wil je eigenlijk helemaal nooit binnen krijgen.
De truc wordt nu om de isolatie (= warmte-weerstand) zo te kiezen dat warmte van overdag pas nachts de camper binnen komt nadat het binnen ook wat is afgekoeld . Het aller mooiste is eigenlijk dat die warmte helemaal nooit binnen komt, maar weer naar buiten terugkeert ten gevolge van de grotere nachtelijke afkoeling buiten.
Dit bereik je door een isolatiemateriaal te gebruiken met een hoge warmtecapaciteit. De warmtestroom wordt dan niet alleen vertraagd, maar ook gedeeltelijk opgeslagen. De warmte is dan pas halverwege het isolatiemateriaal als de buiten-kou hem weer terug roept. Hout is voor dit gebruik ideaal.
Een flexibel alternatief van hout zijn vlas/hout vezelplaten. Bijna net zo goed/duur als glas/steenwol maar dan zonder prik en ook nog eens Eco?
De totale dikte van de isolatie is iets van 6cm geworden, ruim voldoende lijkt mij voor een Camper. Eigenlijk moet het dikker maar de ruimte is daar niet voor. Een keuze.
Omdat ik het uiterlijk van de bus wilde behouden werd het isoleren iets moeilijker.
De verduisterings folie op tafel |
De eerste ruiten(links) zijn al mooi donker |
De achterste ruiten zijn al gedaan |
Achterruit met latjes |
De vlasvezel platen onder de latje |
Tussen de latjes nu opgevuld met PE schuim |
Het opvullen van de naden met PUR schuim |
Alles dicht getaped en het bed provisorisch op zijn plaats gebracht |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten