donderdag 30 maart 2017

De verwarming/koeling

Om de temperatuur in mijn camper te regelen heb in 5 mogelijkheden, natuurlijk als eerste de isolatie, de ventilatie, de verwarming door het koelwater van de motor, misschien een extra verwarming door middel van een Eberspacher dieselverwarming en tot slotte de reversibele airco.

De isolatie

Als uitgangspunt wilde ik het uiterlijk van de bus handhaven, dit om onopvallend tussen gewone bussen te kunnen parkeren op bus-parkeerplaatsen in toeristische steden en bij attracties. De ramen heb ik dus laten zitten maar met een donkere folie beplakt. Daarop een laag van 4cm vlas-isolatie en daarop 2cm polystyreen-schuim, dampdicht afgesloten met tape. Hierop zit 3mm triplex dat ik ga vernissen.


De ventilatie 

Deze gebeurt door 3 elektrische ventilatoren, een in de keuken, een in de badkamer en een in de slaapkamer. Het zijn gewone 230V ventilatoren met een toegevoegd schakelaartje. Dan heb ik nog 2 Heki dakluiken die gewoon opengezet kunnen worden of via een roostertje ook iets kunnen ventileren. Omdat het een Franse camper betreft heb ik ook een niet afsluitbaar rooster voor luchttoevoer moeten plaatsen omdat ik op gas kook. Voor de rest is de accu bak geventileerd en ook de gasflessen opbergruimte.


De verwarming

In principe gebeurd dat door het koelwater die 3 radiatoren in de binnenruimte voedt. Die radiatoren heb ik voorzien van thermostaatkranen (met afstandbediening). Voor als het nodig mocht zijn heb ik ook een Ebenspracher dieselverwarming gekocht die op de verwarmings--leidingen naar de radiatoren gekoppeld kan worden. Daarnaast heb ik een 2000W inverter split airco die voor koeling  en verwarming gaat zorgen, ook tijdens het rijden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten