zondag 10 november 2013

Inleiding

Het is vandaag 10 november 2013 en deze blog gaat over mijn plannen en de realisatie van mijn Camper met een hoog gebruiksgemak en een zo laag mogelijk energie verbruik, vandaar de naam van deze Blog.
Het begint vorig jaar Mei met de aanschaf van de bus. Ik zal eerst een hoofdstukken-indeling maken die gevuld zullen gaan worden met de details en die steeds bijgewerkt zullen gaan worden naarmate er veranderingen plaats vinden.

De verlangde luxe

Dit keer wilden we een onopvallende camper met de luxe van een gewoon modern huis.
Een gewoon tweepersoonsbed, aan beide zijden bereikbaar, een airco voor de warme nachten, een gewone keuken met ruim aanrecht en een gewone mengkraan, een vaatwasser, tweedeurskoelkast, wasmachine en fornuis (met grill en oven), een gewone WC in een  badkamer met grote doucheruimte met thermostaat kranen, Wifi  en twee TV's. 
Dus geen elektra tekort, geen klein kampeer-aanrechtje met een tweepittertje en een gas-koelkastje, geen poepdoos, geen buitendouche.
In principe moet dit een 0(=nul) energie bus worden, op de aandrijfmotor na natuurlijk.
De camper behoudt het uiterlijk van een gewone touringcar om onopvallend in toeristensteden te kunnen parkeren op (gratis) touringcar parkeerplaatsen.

De basis

Hiervoor zocht ik een kleine bus (~8m) ,dit vanwege de manoeuvreerbaarheid en het verbruik, eenvoudig in het technisch onderhoud, dus geen elektronica in de motor, op een echt chassis gebouwd, niet roestgevoelig en eenvoudig te verbouwen en natuurlijk ook goed(koop) te onderhouden.

Het is een Heuliez GX37H uit 1993 met 500.000km geworden.
Een oude schoolbus, 2x per jaar naar de CT (=APK), garage onderhouden, gebouwd op een Renault chassis met een in licentie gebouwde 6cylinder, 5.5l, M.A.N. motor met turbo met interkoeler, zonder elektronica.
De bus is in prima staat, zonder roest, met een beplating van polyester en aluminium.
Vanwege bezuinigingen moest hij weg. Ik heb hem direct van de school gekocht.

Het electriek

Ik wilde een bus met een onafhankelijk energie voorziening, dus dat werden automatisch PV (photovoltaic) panelen, in eenvoudige kring beter bekend als zonnepanelen.
Gewoon zoveel mogelijk, het hele dak vol.
Het is uiteindelijk 900Wp geworden, 4 panelen van 225Wp. (up-date, die zijn verkocht, ik koop nieuwe flexibele in China, 1200Wp)
In eerst instantie gewoon plat op het dak, maar nu heb ik voor weinig (€ 10) twee motoren van een elektrisch hek gekocht en die plaats ik er nu ook op. Zo rond Kerstmis is er weinig zon en die staat ook nog eens laag. Schuin naar de zon gericht wordt de opbrengst verdubbeld, dat tikt dan wel aan. (gaat niet meer door)

In principe moeten de PV panelen het verbruik dekken en de accu's de zon-arme uren.
Nu ook weer zoveel mogelijk accu's.
Voor de regeling wilde ik apparatuur van Victron, een kwaliteitsproduct voor schepen.
Hiernaar op zoek vond ik in de Corrèze iemand die zijn hele autonome elektriciteitsvoorziening te koop aanbood. Hij koos uiteindelijk voor een gewone aansluiting op het net.
Dit setje bestond o.a. uit een Victron Multiplus, 4 accu's en een generator, precies wat ik nodig had.
Gelukkig was de generator waardeloos en die had ik ook niet nodig.
De helft geboden en ik kon het ophalen, de Victron Multiplus 24V/2000W/50A met afstandbediening, 4 Wilco 12V 230Ah accu's en nog een acculader, een omvormer en wat rommel.
De acculader verkocht, de omvormer weggegeven en de rest wordt de basis.

Een generator past niet in dit plaatje, dat is achterhaalde techniek (net als poepdozen, gloeilampen en gas-koelkasten) voor "laggers" (= consumenten die nu nog in de jaren '60 leven).

Het water

Het waterverbruik is eigenlijk het enige dat je standtijd bepaald. Water verbruik je en op is op.
Twee weken leek me een redelijke standtijd.
Normaal verbruikten we in onze oude camper 20l per dag, 14x 20l = 280l, een mooi uitgangspunt.
Omdat we iets luxer gingen wonen (wasmachine, vaatwasser) heb ik dat op 400l bijgesteld. en om aan de Franse regels te voldoen worden het dus 4 tanks van 100l.
De druk wordt verkregen door een 230V pomp met drukvat.
Warm water komt uit een 100l boiler met warmtewisselaar aangesloten op de motor radiator.

Natuurlijk moet je dat verbruikte water ergens opvangen, maar vanwege ruimtegebrek is dat maar 4x 75l geworden. We moeten dus gedurende die 14 dagen misschien wel ergens lozen. Om dit zo schoon mogelijk te kunnen doen, dat  netjes lozen in een veldje of rioolput, heb ik het volgende systeem bedacht.
We krijgen een vuilwatertank met 5 compartimenten, dat ongeveer als een Franse "fosse toutes eaux" (= autonoom waterzuivering installatie) werkt.
Op het eerste compartiment wordt het vermalingstoilet aangesloten, door een anaerobe-vergisting (zonder zuurstof) vindt daar de eerste zuivering plaats. In het tweede compartiment gebeurt de aerobe-vergisting. Het iets gezuiverde toiletwater uit het eerste compartiment wordt hier belucht (d.m.v. een aquarium lucht pompje). Bacteriën maken het nu in principe zo schoon dat het overal geloosd kan worden.
Het vijfde compartiment wordt gevuld met het douche/wasmachine water en is bedoeld voor het spoelen van de WC.
Alle compartimenten zijn door middel van overlopen met elkaar verbonden. Het lozen gaat m.b.v. een vuilwaterpomp.

De Verwarming

Zolang we rijden is verwarming geen punt, er zijn 3 verwarming-radiatoren die op de motor-radiator zijn aangesloten. De truc is om die warmte vast te houden.

We beginnen dus om alles goed te isoleren. De ramen wil ik laten zitten om het uiterlijk van een touringcar te behouden.
Op alle ramen hebben we eerst donkere folie geplakt, op de ramen en de wanden 4cm vlaswol, 2cm PS-schuim en 5mm triplex. Dat moet voldoende zijn.

Het warme water van de radiator wordt naar een boiler met warmtewisselaar geleidt, "gratis"100l warm water. Hiermee moeten we wel een week of meer mee kunnen douchen. Eventueel kan het ook elektrisch opgewarmd worden.

We hebben voornamelijk voor het koelen van de slaapkamer een Airco gekocht, ook te gebruiken als verwarming, voor de frisse nachten.  Als extra heb ik nog een Eberspaecher diesel warm water kachel van 4kW.









6 opmerkingen:

  1. Super... we gaan het volgen.
    Jaap ( www.indeverte.nl )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zult dan wel regelmatig langs moeten komen, voorlopig is de bus en het blog niet af. Regelmatig verander ik het een en ander, het wordt hopelijk steeds duidelijker wat ik van plan ben en wat het uiteindelijk opgeleverd heeft.
      Vragen en opmerkingen worden altijd beantwoord.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Paul en Mar, complimenten zeg, ik heb alles eens goed doorgelezen en bekeken, het ziet er fantastisch uit, dat gaat helemaal goed komen. Mijn handen jeuken om ook weer een camper te bouwen, we zitten er wel weer eens aan te denken, en als ik dit dan zie. Onze camper, je weet nog wel, hebben 10 jaar gehad. Dus wie weet, maar jullie heel veel succes en ik blijf het volgen. Groeten, Bas en Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt, ik ga stug verder. Hoe is het eigenlijk in Valencia?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paul, Ik ben met een zelfde soort bus uit Frankrijk bezig en zou graag wat tips van je willen horen.

    BeantwoordenVerwijderen