zondag 17 november 2013

Het electriek


Omdat we onafhankelijk willen staan, zijn we voor onze electra afhankelijk van een andere manier van stroom toevoer dan het verlengsnoer.

Hiervoor zijn er eigenlijk maar twee serieuze bronnen, PV panelen en generatoren. Oplossingen zoals Efoy en mini-gasgeneratoren laat ik maar voor diegenen die niet kunnen rekenen.
Generatoren kun je in drie groepen indelen, de aanwezige motor mer zijn alternator, diesel generatoren en benzine generatoren.
Van deze drie is de reeds aanwezige motor+alternator de goedkoopste in aanschaf, namelijk gratis. Het verbruik (stilstaand) zal iets hoger zijn dan bij losse generatoren maar hiertegenover staat dat je ook kunt laden en rijden tegelijk, een prima gratis oplossing dus. Tijdens het verplaatsen wordt hiervan door mij dankbaar gebruik gemaakt. In nood kun je er ook stilstaand gebruik van maken.
Die andere twee generatoren zijn in mijn ogen (en oren) te duur in aanschaf/gebruik, lawaaierig en niet meer van deze tijd.
Als je geen internet hebt, niks van elektriciteit weet en alleen prijzen van camper accessoires-winkels tot je beschikking hebt, lijkt een generator inderdaad een mooi alternatief op PV panelen.

Drie van de vier PV panelen

Veel goedkoper en geruisloos zijn echter PV panelen, inkoop (2013) onder de $ 0.50/ Wp. Update, ik heb flexibele panelen gekocht, €47/100Wp, 1400Wp

De panelen provisorisch op het dak

Ik heb 4 panelen met in totaal 900Wp voor € 540 gekocht. De opbrengst schat ik of zo'n 400W gedurende een paar uur, zeg 1-2kWh/dag. De praktijk zal het leren.

Een gemiddeld Nederlands huishouden gebruikt iets van 10kWh per dag dus met 1-2 kWh moet het ons (2) in 20m² wel lukken, denk ik.

In eerste instantie wilde ik mini 230V omzetters aan die panelen hebben hangen. De gedachte was, dat door het rijden de HH-accu's toch wel vol zouden komen en overdag 230V direct voor de verbruikers een hoger rendement zou geven.
Maar ik ben gaan twijfelen, tenslotte is het niet altijd zonnig weer, zeker nachts niet.
Gekozen heb ik uiteindelijk voor een conventioneel systeem met 2 Victron MPPT 70/15 regelaars, een iets duurdere regelaar, maar wel met een fors hogere opbrengst is mij beloofd in de folder. Eigenlijk iets te klein voor mijn systeem, maar die 900Wp haal ik toch nooit denk ik. Zeker niet plat op het dak.


Als centrale-unit heb ik een 24V/2000W/50A Multiplus, tweedehands van een Nederlander uit de Corrèze gekocht met een afstandbediening voor het regelen van de Paalstroom. Geen bewegende onderdelen dus weinig risico.

Het hart van het electiek

Die zonnestroom gaat via een automaten kastje naar de Multiplus, die automaatjes (€ 4,-) werken ook op gelijkstroom.

De Chinese metertjes

Voor de lol heb ik er ook analoge Ampere metertjes op  het kastje bevestigd, twee voor de zonnestroom en één voor de alternator stroom. Deze stroom  komt via een Cyrix via de startaccu's uit de alternator. Hier zit een automaatje van 32A op, lijkt mij ruim voldoende, we zien wel.

De accu's in een proefopstelling

Voor opslag heb ik nu 4x Wilco 12V 230Ah accu's. Ze zaten bij de Multiplus en ik heb ze eigenlijk voor niks. Tweedehands accu's vertrouw ik niet, maar in deze zit nog wel wat prik. We zien wel, later koop toch nieuwe, waarschijnlijk wel hetzelfde of tractie accu's. Ik ben niet overtuigd van gel- en AGM-accu's, duurder maar ook veel kwetsbaarder. Hier moet je alleen even bij blijven, maar wel meer dan 100 jaar ervaring.
Zoals in Frankrijk voorgeschreven zitten ze in plastic bakken om het doorroesten van de ondergrond te voorkomen. Ik mijn geval nutteloos omdat die bagagecompartimenten van polyester zijn met een vlakke betonplex bodem.
Voor de aansluitingen maak ik gebruik van snelsluitingen, reuze handig.

Up-date, inmiddels heb ik nieuwe accu's, de oude heb ik samen met de zonnepanelen verkocht. Ik heb nieuwe flexibele panelen gekocht, 1400Wp ter compensatie.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten